Een beginnershandleiding voor SEO Copywriting

Uw inhoud helpen rangschikken in de SERP’s is een van uw primaire doelstellingen als website- of bedrijfseigenaar. Een belangrijk stuk van deze puzzel is ervoor te zorgen dat u SEO-copywriting in uw site opneemt, evenals alle relevante inhoud en marketingmateriaal.

Als SEO-copywriting nieuw voor u is, moet u leren hoe u SEO-zoekwoorden in uw algemene inhoudsstrategie kunt opnemen. In dit bericht leiden we je door de basisprincipes van SEO-copywriting, laten we je zien hoe het proces eruit ziet en delen we enkele best practices om je op de juiste manier op weg te helpen.

Wat is Copywriting?

Copywriting is het proces van het schrijven van verkoopgestuurde teksten die uw publiek ertoe aanzetten een actie te ondernemen die leidt tot conversies, inkomsten of beide. U komt elke dag copywriting tegen, of u nu op een website surft, een e-mail opent of langs een Facebook-advertentie bladert. Het primaire doel is om conversies en verkopen te stimuleren, wat betekent dat u een call-to-action (CTA) ziet met een duidelijke volgende stap, zoals het klikken op een knop, het aanmelden voor een nieuwsbrief of het kopen van een product.

U ziet copywriting op plaatsen zoals:

  • Verkoop- en productpagina’s
  • Advertenties (zowel online, in print, audio als video)
  • Berichten op sociale media met een CTA
  • E-mailnieuwsbrieven die verkopen of conversies stimuleren
  • Direct mail materialen

Copywriting wordt vaak verward met het schrijven van inhoud, wat ook een grote rol speelt in het marketingmateriaal dat we zowel online als offline zien. De doelen van elke schrijfstijl zijn echter niet hetzelfde. Laten we eens kijken naar de verschillen tussen copywriting en content schrijven.

Hoe verschilt copywriting van contentschrijven?

Hoewel copywriting meer verkoopgericht is, is het schrijven van inhoud bedoeld om de lezer op te leiden met inhoud van hoge kwaliteit. Bovendien gaat het schrijven van content over het opwarmen van leads in plaats van hen te vragen onmiddellijk een aankoop te doen. Het schrijven van inhoud heeft meer tijd nodig om u naar een eventuele verkoop of conversie van een of andere soort te leiden.

Een artikel als dit is een goed voorbeeld van het schrijven van content. In dit artikel is het primaire doel om u te informeren over SEO-copywriting. De belangrijkste oproep tot actie aan het einde van dit artikel is om een ​​opmerking achter te laten, niet om een ​​aankoop te doen. Er is geen hard verkooppraatje aan het einde van de blogpost. In plaats daarvan heb je een paar verschillende opties, afhankelijk van wat je vervolgens wilt doen.

Als je bekend bent met Elegant Themes en je interesse is gewekt, kun je Divi gaan bekijken als je klaar bent met lezen. Zo niet, dan kun je doorgaan naar een andere educatieve functie en wat meer leren. Later kun je ervoor kiezen om Divi onderdeel te maken van je WordPress website vanwege de expertise die je uit onze inhoud hebt gehaald.

In een notendop, het schrijven van inhoud probeert waarde toe te voegen (eerst) wat uiteindelijk kan leiden tot verkoop (tweede). Copywriting daarentegen is vanaf het begin verkoopgericht.

Lees voor een meer diepgaande uitleg ons bericht over copywriting versus het schrijven van inhoud .

Wat is SEO-copywriting?

SEO-copywriting maakt gebruik van gerichte trefwoorden en woordgroepen om uw inhoud hoger te laten scoren in zoekmachines. Omdat het voornamelijk verkoopgericht is, gebruikt SEO-copywriting de kracht van SEO-zoekwoordoptimalisatie om een ​​hoog-converterende verkoopkopie te creëren die ook hoger scoort in de zoekresultaten. Al met al is het een krachtige strategie om uw verkoopkopie naar een hoger niveau te tillen.

Zowel SEO-copywriting als het schrijven van SEO-inhoud gebruiken dezelfde basis SEO-technieken , hoewel de schrijfstijl en algemene doelen verschillen. Hoewel SEO-geoptimaliseerde copywriting conversies stimuleert, zoals op een verkooppagina, komt het ook voor in stukken schrijven van inhoud.

Blogberichten bevatten bijvoorbeeld CTA’s die lezers rechtstreeks naar een product- of serviceaanbieding leiden. Andere plaatsen waar uw SEO-copywriting en het schrijven van inhoud elkaar kunnen overlappen, zijn uw e-mailmarketing, lange verkooppagina’s (die de lezer vaak vóór het verkooppraatje informeren), sociale media-inhoud en meer.

Het proces van SEO Copywriting

Benieuwd hoe het SEO-copywritingproces eruitziet? Het kan subjectief zijn op basis van uw bedrijf, de klant, resultaten en uw doelstellingen. Toch zijn er enkele basisonderdelen van het proces die hoe dan ook vrijwel hetzelfde zouden moeten zijn. Laten we die eens bekijken.

Ideatie: pitch of opdracht?

Als het gaat om SEO-copywriting, kan het ideatieproces er van situatie tot situatie anders uitzien. Als u voor uzelf schrijft, kunt u uw eigen ideeën bedenken met behulp van hulpprogramma’s voor trefwoordonderzoek . Als u voor een klant werkt, kunt u uw eigen onderwerpen pitchen. Anderzijds kan de opdrachtgever jou opdrachten geven. Hoe dan ook, voor SEO-copywriting moet je ervoor zorgen dat die onderwerpen de nodige trefwoorden hebben om te groeien, zodat zowel de ranglijst als de verkoop groeien.

Vooraf schrijven

Pre-writing omvat het nemen van uw ideeën voor verkoopinhoud en het voorbereiden ervan voor het opstellen. Dit proces omvat meestal SEO-zoekwoordonderzoek (inclusief zoekintentie ), onderwerponderzoek en schetsen

Hier zijn enkele van de verschillende scenario’s die ik in de loop der jaren als copywriter heb meegemaakt:

  • Schrijver pitcht het onderwerp, voert SEO- en onderwerponderzoek uit en maakt een overzicht.
  • Klant pitcht het onderwerp en wijst vervolgens SEO-onderzoek, onderwerponderzoek en schetsen toe aan de schrijver.
  • De klant pitcht het onderwerp, voert SEO- en onderwerponderzoek uit en geeft de schrijver een inhoudsopgave (of overzicht) inclusief de focus en secundaire zoekwoorden die ze willen targeten.

Nadat u uw onderwerp en trefwoorden bij de hand heeft, moet u wat extra onderzoek doen naar uw onderwerp. U kunt de berichten van concurrenten bekijken om een ​​idee te krijgen van wat er al in de SERP’s staat. Daarnaast wil je bronmateriaal zoeken en compileren om je te helpen je bericht op te bouwen. Vermeld altijd je bronnen. Zorg ervoor dat u SEO-links gebruikt, inclusief externe en interne links. Linken naar andere websites met domeinautoriteit, evenals linken naar inhoud binnen uw site, zal ook helpen om uw SEO-ranking te verbeteren.

Zodra u uw onderwerp, SEO-zoekwoorden en onderzoek heeft, kunt u uw titel en uw overzicht samenstellen. Zorg er indien mogelijk voor dat u uw belangrijkste SEO-sleutelzin in uw titel en in de eerste alinea van uw bericht plaatst. Gebruik vervolgens een SEO-plug-in zoals Yoast terwijl u schrijft om u te helpen de sleutelzin op het optimale niveau te verspreiden.

Vaak heb je meer dan één SEO-zoekwoord dat je wilt targeten. U zou één primaire sleutelzin moeten hebben, samen met enkele gerelateerde secundaire zinnen. Probeer enkele van die secundaire woordgroepen als long-tail-zoekwoorden in de tekst op te nemen, maar alleen waar ze van nature vloeien. Vermijd het opvullen van trefwoorden en plaats uw geselecteerde woordgroepen strategisch hier en daar waar nodig.

Schrijven

Nu is het tijd om uw artikel op te stellen. Als je voor je eigen website schrijft, heb je waarschijnlijk een goed idee van hoe lang je inhoud wilt hebben. Als u het echter niet zeker weet, hebben we een gids gemaakt over het beste aantal woorden voor SEO .

SEO-copywriting moet een verhaal vertellen dat uw lezers dwingt tot actie. Storytelling is een van de belangrijkste aspecten van marketing, vooral als je wilt dat je publiek een diepe band met je merk voelt. Als algemene regel geldt dat marketinginhoud goed werkt als deze open, benaderbaar en gemoedelijk is.

Uw SEO-copywritingverhaal moet een duidelijk begin, midden en einde hebben. Afhankelijk van het soort inhoud en het doel ervan, wilt u misschien verschillende kaders voor verkoopkopieën verkennen om u te helpen bij het bepalen van de structuur. De PASTOR-formule van Ray Edwards is een van mijn favorieten voor verkooppagina’s en e-mailreeksen. Er zijn veel voorbeelden, dus test er een paar om erachter te komen wat het beste voor u werkt.

Gebruik plug-ins en apps om duidelijker te schrijven

Een manier om ervoor te zorgen dat uw inhoud gemakkelijk te lezen is, is door aandacht te besteden aan de leesbaarheidsscore in uw Yoast SEO-plug-in. Deze tool helpt je om je schrijven duidelijk en begrijpelijk te houden. Daarnaast krijg je tips om het verder te verbeteren. Soms laat ik mijn artikelen door Hemingway lopen als ik moeite heb om complexe zinnen te vereenvoudigen.

Terwijl u schrijft, moet u ervoor zorgen dat u uw inhoud opdeelt in secties met H2- en H3-subkoppen. Het opsplitsen van inhoud in opsommingen kan ook de leesbaarheid verbeteren. Door uw SEO-copywriting zo toegankelijk en gemakkelijk verteerbaar mogelijk te maken, kunt u uw algehele SEO-ranking verbeteren. Als je wilt, hebben we een meer diepgaande gids voor het gebruik van heading-tags voor SEO .

Terwijl we het hebben over plug-ins, is het belangrijk op te merken dat je voor elk stukje inhoud een sterke metabeschrijving nodig hebt. Als je Yoast gebruikt, is er een plug-in in je WordPress-interface. We hebben een uitgebreidere handleiding geschreven over het schrijven van de perfecte metabeschrijving .

Vergeet de CTA niet

Nadat u uw inhoud heeft opgesteld, deze heeft opgedeeld in secties die goed vloeien en logisch zijn, en uw interne en externe links heeft opgenomen, is het tijd om een ​​CTA toe te voegen. Waar moet uw lezer vervolgens heen? wat wil je dat ze doen? Hier zijn enkele mogelijkheden:

  • Schrijf je in voor je nieuwsbrief
  • Meld u aan voor een gratis download (leadmagneet)
  • Schrijf je in voor een cursus
  • Koop een product
  • Huur je in voor een dienst
  • Klik door naar een gerelateerd bericht
  • Plan een consult
  • Tickets voor een evenement kopen (online of persoonlijk)

Revisie en publicatie

Nadat je je inhoud hebt opgesteld, kun je nog een keer doorgaan om achterstallige problemen (zoals grammatica of onsamenhangende zinnen) op te ruimen. U moet er ook voor zorgen dat u de afbeeldingsformaten comprimeert ( paginasnelheid heeft wel invloed op SEO). Dien het vervolgens, indien van toepassing, in bij uw klant. Ze kunnen bij u terugkomen met redactionele verzoeken, waarna u de laatste wijzigingen moet aanbrengen en opnieuw moet indienen.

Eindelijk is het tijd om te publiceren. Dat kan betekenen dat u publiceert via een contentmanagementsysteem (CMS) zoals WordPress of dat u een verkooppagina live op uw website plaatst. Vergeet niet een uitgelichte afbeelding te uploaden en andere relevante afbeeldingen in uw inhoud op te nemen. Plan of publiceer vervolgens uw bericht.

4 benaderingen, technieken en best practices voor SEO-copywriting

Nu u de basisprincipes van SEO-copywriting begrijpt, gaan we in op enkele best practices.

  1. Denk aan zoekintentie. Waarom zoeken uw lezers naar de specifieke onderwerpen waarover u van plan bent te schrijven? Tools zoals SEMRush kunnen u helpen de zoekintentie te analyseren, wat u uiteindelijk helpt om beter trefwoordonderzoek uit te voeren , wat uiteindelijk leidt tot betere SEO-copywriting.
  2. Gebruik de omgekeerde piramide om uw schrijven te structureren. De omgekeerde piramide is een schrijfstijl die journalisten gebruiken om nieuwsberichten te structureren. Het plaatst het hoofdidee van een verhaal in de eerste alinea (soms de eerste zin), zodat lezers snel een overzicht krijgen van het onderwerp dat voor hen ligt. Deze schrijfstijl vertaalt zich heel goed in sommige vormen van copywriting voor marketing, zoals bloggen en social media copy. Als schrijver met journalistieke opleiding en ervaring, merkte ik dat ik de omgekeerde piramide tijdens mijn marketingcarrière vaak gebruikte.
  3. Blijf on-brand. Uw SEO-copywriting moet consistent zijn met uw merkstem . Als de toon van uw verkoopteksten overal te ver afwijkt van uw exemplaar, zal het onsamenhangend aanvoelen voor uw lezers en zowel SEO als conversies beïnvloeden.
  4. Pas stijl en toon aan voor specifieke doelgroepen. Als je voor meerdere merken en doelgroepen schrijft, houd dan altijd de vinger aan de pols van voor wie je schrijft. U moet van de ene klant naar de andere kunnen overschakelen om consistentie voor hen te behouden.

Conclusie

Als je wilt dat je content goed scoort in de SERP’s, dan is het leren van de basis van SEO copywriting een absolute must. Uw exemplaar speelt een grote rol wanneer mensen zoekmachines gebruiken om te zoeken naar de onderwerpen waarover u schrijft. Als gevolg hiervan wilt u dat uw inhoud gemakkelijk vindbaar is.

error: Content is protected !!