Hoe maak je een effectieve Instagram Hashtag-strategie

Het bouwen van een effectieve hashtag-strategie voor Instagram kan helpen om het bereik van uw inhoud op het platform te vergroten. Hashtags zijn een krachtige functie die helpt om organisch bereik en betrokkenheid te vergroten. Gebruikers kunnen bestaande hashtags gebruiken om hun werk te categoriseren met andere relevante berichten. Het is ook mogelijk om nieuwe volgers te bereiken die specifieke hashtags volgen.

In dit bericht zullen we het hebben over hashtags op Instagram en hoe het bouwen van een sterke Instagram-hashtagstrategie je bedrijf kan helpen meer volgers te krijgen via sociale media. Weten hoe u hashtags effectief kunt gebruiken, kan een game changer zijn voor uw bedrijf.

Waarom een ​​Instagram-hashtagstrategie bouwen?

Een Instagram hashtagstrategie is een opzettelijke, berekende manier om hashtags op Instagram te gebruiken. In plaats van lukraak een handvol hashtags te posten, helpt het creëren van een strategie je om je inhoud van tevoren te plannen. Je krijgt hierdoor een meer strategische contentmarketingbenadering van Instagram.

Waar passen Instagram-hashtags in een algemene marketingstrategie?

Vraagt ​​u zich af waar Instagram-hashtags passen in een marketingstrategie en wanneer u daarop moet focussen? Volgens personal branding-expert Karen Happel moeten je Hashtags het topje zijn van een Instagram-strategie “piramide” die is gebouwd op een doel. Happel beveelt een bottom-up benadering van je Instagram-marketingstrategie aan, te beginnen met het doel en gevolgd door bericht, inhoud, betrokkenheid en tot slot hashtags.

Hier is een afbeelding die ze op haar Instagram-feed plaatste die het concept illustreert:

Als u weet hoe u prioriteiten kunt stellen aan uw algemene Instagram-strategie, weet u waar u zich nu op moet concentreren. Je wilt bijvoorbeeld niet te diep ingaan op je Instagram-hashtagstrategie als je niet weet waarom je Instagram gebruikt. Als je eenmaal een solide basis hebt gelegd voor je marketinginspanningen op het platform, kun je wat plezier beleven aan het identificeren, volgen en opslaan van relevante hashtags.

Hoe Instagram-hashtags werken

Instagram-hashtags helpen uw berichten naast vergelijkbare inhoud te verschijnen, de betrokkenheid te vergroten en uw identiteit op het platform op te bouwen. Gebruikers op Instagram kunnen ervoor kiezen om specifieke hashtags te volgen om meer inhoud te zien die gerelateerd is aan een bepaald onderwerp of niche. Ze zijn een krachtige tool voor het categoriseren van uw account die uiteindelijk helpt om uw account naast vergelijkbare inhoud te plaatsen.

Hoe Instagram-hashtags te volgen

Als u uit de eerste hand wilt zien hoe hashtags werken voor de eindgebruiker, kunt u enkele relevante hashtags volgen waarin u geïnteresseerd bent en die passen bij uw merk. Hier is hoe het te doen.

1. Open je mobiele Instagram-app en ga naar je Explore-pagina. Klik bovenaan het venster op Tags. Je ziet een lijst met recent trending hashtags.

2. Typ je hashtag naar keuze in. Instagram zal een lijst met relevante hashtags vullen. Als je er een ziet die je interesse wekt, tik je erop.

3. U navigeert naar een hashtag-pagina, waar andere inhoud met die hashtag wordt ingevuld. Op dit punt kun je kiezen of je de hashtag wilt volgen. Tik hiervoor op de knop Volgen.

4. Als je de hashtags die je momenteel volgt wilt bekijken, ga je naar je profiel en tik je op Volgen. Wanneer je volglijst verschijnt, zie je een Hashtags-optie. Tik daarop om je lijst met gevolgde hashtags te openen.

5. Nu kun je door je gevolgde hashtags scrollen om hun individuele pagina’s te bekijken.

Hoeveel hashtags moet je gebruiken op Instagram?

Het aantal hashtags dat je op je Instagram -berichten gebruikt, komt uiteindelijk neer op wat het beste werkt voor je inhoud. Instagram-gebruikers kunnen maximaal 30 hashtags opnemen in hun berichtbijschrift. Recente informatie van een Instagram-insider – zoals gerapporteerd aan social media marketeer Lucas O’Keefe – suggereert echter dat het gebruik van minder hashtags effectiever kan zijn voor het algoritme van Instagram.

Volgens O’Keefe zouden Instagram-gebruikers een persona moeten bouwen met het kleine aantal hashtags dat ze op het platform gebruiken. Hashtags stellen gebruikers nog steeds in staat om het algoritme van Instagram te informeren. O’Keefe zegt dat gebruikers hashtags kunnen gebruiken om het algoritme te trainen op hun niche en identiteit. Het gebruik van acht tot vijftien hashtags, in plaats van de volledige 30, zou het algoritme naar verluidt trainen om u beter te begrijpen.

Instagram-expert Jenn Herman duwt terug en zegt dat het belangrijker is om hashtags op een strategische manier te gebruiken in plaats van een willekeurig aantal van hen te gebruiken. Zolang je hashtags gebruikt die relevant zijn voor je merk en niche, zegt Herman dat je het algoritme nog steeds informeert, ongeacht het aantal hashtags. Ze waarschuwt voor het plaatsen van inhoud en het gebruik van hashtags die niet passen bij uw merk en het doel ervan.

Herman heeft een gedetailleerd Instagram hashtag-strategie “recept” gebouwd dat iedereen kan volgen. Ze raadt aan om minimaal 10-15 hashtags te gebruiken, maar moedigt gebruikers aan om er zoveel mogelijk te gebruiken. Bovendien zal de populariteit van de hashtags die u gebruikt van invloed zijn op uw vermogen om organisch bereik te bereiken. Kijk hoe Herman het hier allemaal uiteenzet .

Hoe u kunt bepalen welke hashtags u moet gebruiken in uw Instagram-hashtagstrategie

Instagram-hashtags met een hoge, gemiddelde en lage populariteit presteren op verschillende manieren op het platform. Volgens Herman krijgen zeer populaire hashtags veel verkeer en kan het moeilijk zijn om je inhoud gezien te krijgen als je je alleen richt op tags met een hoge verzadiging. Hier is de mix van hashtags die ze in haar recept voorstelt:

  • Drie tot vijf populaire hashtags (500k tot 1 miljoen bijbehorende berichten)
  • Nog drie tot vijf redelijk populaire hashtags (hoge tienduizenden tot 500k)
  • Vervolgens drie tot vijf hashtags in een klein gebied dat specifiek is voor uw niche
  • Een tot twee hashtags die specifiek zijn voor uw merk en die u heeft gemaakt

Als u het totale aantal hashtags gebruikt dat in deze lijst wordt voorgesteld, komen gebruikers op 17. Dat betekent dat er nog 13 plaatsen zijn om in te vullen voordat u 30 bereikt, als u ervoor kiest om elke beschikbare hashtag te gebruiken.

Hoe Hashtag-onderzoek uit te voeren

Je kunt diepgaand hashtag-onderzoek doen, niet alleen om het populariteitsniveau van een hashtag te bepalen, maar ook om vergelijkbare hashtags te vinden die in je reguliere rotatie kunnen worden opgenomen. Begin met de ingebouwde hashtag-tools van Instagram om relevante hashtags in je niche te zoeken en te volgen en te zien wat voor soort inhoud eraan is gekoppeld. Als je merk-hashtags hebt bedacht, gebruik dan Instagram om ervoor te zorgen dat ze niet al door een ander account worden gebruikt.

Overweeg om naast het gebruik van Instagram zelf ook tools van derden te gebruiken om je te helpen bij het uitvoeren van je onderzoek. Let op de populariteit van een hashtag en overweeg een spreadsheet of gebruiksvriendelijke lijsten te maken van de hashtags die je wilt gebruiken. Met sommige planningstools voor sociale media kunnen gebruikers meerdere blokken hashtags opslaan voor later gebruik.

Hier zijn een paar Instagram-hashtag-onderzoekstools van derden om te overwegen:

  • BuzzSumo , een tool die de prestaties van de inhoud evalueert en een beperkte, gratis optie heeft (betaald)
  • All Hashtag , een maker van hashtags met basisanalyses van het gebruik (gratis)
  • RiteTag , een tool die hashtags voorstelt voor zowel op tekst als afbeeldingen gebaseerde berichten, naast het genereren van groepen relevante tags voor gebruik op meerdere berichten (betaald)
  • Hashtagify , een tool die Instagram- en Twitter-hashtags analyseert (betaald)
  • Agorapulse , een app voor het plannen van sociale media van derden met hashtag-onderzoeks- en analysetools (betaald)
  • Later een app voor het plannen van sociale media met een gedetailleerde hashtag-suggestietool (betaald)

Hashtags onderzoeken met Later

Als Later-gebruiker wilde ik je een idee geven van hoe hashtag-onderzoek eruitziet op dit specifieke platform. Klik bij het maken van een bericht in Later op Hashtag-suggesties.

In dit geval typte ik de hashtag #booklover in het zoekvak. De app vult een lijst met relevante hashtags voor mij, die het aantal bijbehorende berichten weergeven. Ik kan de omcirkelde vinkjes selecteren als ik een hashtag in mijn berichttekst wil opnemen.

Door op Opgeslagen bijschriften te klikken, kan ik een lijst vullen met de hashtag-blokken die ik vooraf heb gemaakt voor mijn berichten. Het binnen handbereik hebben van een opslagplaats van hashtag-groepen, of u nu een app van derden gebruikt of niet, is een belangrijke tijdsbesparing in uw proces voor het maken van inhoud.

Praktische tips voor Instagram-hashtags

Klaar om te beginnen met het bouwen van je Instagram hashtag-strategie voor je digitale marketing? Hier zijn een paar praktische tips die u kunt volgen als u aan de slag gaat.

  • Je kunt hashtags overal op Instagram gebruiken: posts, Stories, Reels en zelfs in je profiel als je een merk-hashtag hebt gemaakt.
  • Zorg ervoor dat je profiel openbaar is als je wilt dat je hashtags je organische bereik vergroten. Als uw inhoud niet openbaar is, worden uw hashtags niet weergegeven op openbare hashtag-pagina’s. Als gevolg hiervan verlies je de mogelijkheid om nieuwe volgers te bereiken via je hashtags.
  • Formatteer je hashtags op de juiste manier. Hoewel je cijfers in je Instagram-hashtags kunt gebruiken, zijn speciale tekens en spaties niet toegestaan. Als je meer informatie wilt, duikt Jenn Herman hier dieper in op hashtag-opmaak .
  • Maak aangepaste merk-hashtags voor uw merk, producten en marketingcampagnes. Controleer uw hashtags voordat u ze begint te gebruiken om er zeker van te zijn dat niemand anders ze al gebruikt.
  • Wees voorzichtig met je spelling. Soms kan het combineren van twee woorden tot één ongelukkige resultaten opleveren. Lees uw hashtags, vooral aangepaste, hardop voordat u ze publiceert om ervoor te zorgen dat ze geen onbedoelde woorden of zinsdelen vormen die uw merk in een kwaad daglicht kunnen stellen (of u zelfs om de verkeerde redenen in een virale internetsensatie kunnen veranderen) .
  • Je berichten taggen is toegestaan, maar je kunt geen hashtags toepassen op de Instagram-berichten van iemand anders.
  • Bekijk uw analyses om te zien hoe uw hashtags presteren. Je zult veel informatie kunnen verzamelen over welke combinaties van hashtags het beste werken. Social-mediaplatforms hebben ingebouwde analysetools die u kunt gebruiken. Apps van derden, zoals Later, Agorapulse en Sprout Social, hebben ook tools waarmee gebruikers de prestaties van hashtags kunnen meten.
  • Houd uw aantal hashtags op 30 of minder. Als u probeert om op Instagram te posten met meer dan 30 hashtags, resulteert dit in een mislukte post.

Door gebruik te maken van een effectieve Instagram-hashtagstrategie, kan je Instagram-inhoud een breder publiek bereiken dan ooit tevoren. Het is van cruciaal belang om een ​​strategische mix van hashtags op te nemen die kunnen helpen het organische bereik van uw merk te vergroten en het voor zowel huidige als potentiële volgers te krijgen.

error: Content is protected !!